Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwany dalej „Ministrem”, ogłasza nabór
wniosków na realizację Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu
Terytorialnego – edycja 2025, zwanego dalej „Programem”.
I. Podstawa prawna Programu
Podstawą prawną Programu jest art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 23 października 2018 r.
o Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 296, z późn. zm.). Nabór wniosków
przeprowadzony zostanie zgodnie z art. 13 ust. 2 ww. ustawy.
II. Wysokość środków z Funduszu Solidarnościowego przeznaczonych na
realizację zadań
Na realizację zadań w ramach Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu
Terytorialnego – edycja 2025, Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przeznaczył
z Funduszu Solidarnościowego w 2025 r. kwotę – 200 000 000 zł (słownie: dwieście milionów
złotych).
III. Podmioty uprawnione do składania wniosków
O uzyskanie środków z Funduszu Solidarnościowego, o którym mowa w ustawie z dnia
23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym, zwanego dalej „Funduszem”, na
realizację zadań w ramach Programu, mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego
szczebla gminnego lub powiatowego.
IV. Rodzaj zadań
Zgodnie z warunkami Programu głównym celem Programu jest wsparcie członków rodzin lub
opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad:
2
1) dziećmi od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadającymi
orzeczenie o niepełnosprawności lub
2) osobami niepełnosprawnymi posiadającymi:
a) orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
b) orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem wymienionym w lit. a, zgodnie z art.
5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44, z późn. zm.)
– poprzez umożliwienie uzyskania doraźnej, czasowej pomocy w formie usługi opieki
wytchnieniowej, tj. odciążenie od codziennych obowiązków łączących się ze sprawowaniem
opieki nad osobą z niepełnosprawnością przez zapewnienie czasowego zastępstwa w tym
zakresie. Dzięki temu wsparciu osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki nad
osobą z niepełnosprawnością dysponować będą czasem, który mogą przeznaczyć
na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw życiowych.
Usługi opieki wytchnieniowej mogą służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb
osoby z niepełnosprawnością w sytuacji, gdy członkowie rodzin lub opiekunowie z różnych
powodów nie będą mogli wykonywać swoich obowiązków.
V. Tryb przystąpienia do Programu
- Gmina/powiat składa do właściwego wojewody wniosek w wersji elektronicznej
 utworzony w Generatorze Funduszu Solidarnościowego. Generator Funduszu
 Solidarnościowego jest narzędziem informatycznym dostępnym na stronie internetowej
 https://bfs.mrips.gov.pl. Wniosek należy wypełnić, zapisać i złożyć w Generatorze
 Funduszu Solidarnościowego za pomocą przycisku „złóż wniosek”.
- W przypadkach uzasadnionych problemami technicznymi, za uprzednią zgodą Ministra,
 dopuszcza się możliwość składania wniosków w ramach Programu za pomocą platformy
 e-PUAP.
- Przed wypełnieniem wniosku należy zapoznać się z postanowieniami ogłoszenia o
 naborze wniosków oraz z Programem.
- Wniosek musi być czytelny, w szczególności należy wykazać koszty rodzajowe wraz
 z kosztami jednostkowymi planowanego zadania. Wydatki przedstawione w kosztorysie
 wniosku muszą znajdować pełne uzasadnienie w opisie zadania.
 3
- Gmina/powiat może złożyć tylko jeden wniosek.
- Złożone wnioski nie podlegają uzupełnieniu ani zmianie po upływie terminu na ich
 złożenie, o ile nie wynika to ze zwrócenia się wojewody do gminy/powiatu o dodatkowe
 wyjaśnienia lub skorygowanie w wyznaczonym terminie dokumentacji aplikacyjnej.
- Proces składania wniosków zawiera następujące etapy:
 1) wypełnienie wszystkich pól wniosku oraz dodanie wymaganych załączników;
 2) złożenie wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego za pomocą przycisku
 „złóż wniosek”;
 3) zapisanie złożonego wniosku w formacie PDF, wraz z załącznikami.
- Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z zapewnieniem przyznania dofinansowania lub
 przyznaniem dofinansowania we wnioskowanej wysokości.
 VI. Kryteria i sposób oceny wniosków
- Wojewoda dokonuje oceny formalnej i oceny merytorycznej wniosków złożonych
 w ramach Programu, z uwzględnieniem racjonalnego i celowego planowanego
 wydatkowania środków publicznych. Ocena dokonywana jest za pomocą Generatora
 Funduszu Solidarnościowego.
- Wojewoda dokonuje oceny wniosku z wykorzystaniem Karty oceny wniosku
 gminy/powiatu na środki finansowe w ramach Programu „Opieka wytchnieniowa” dla
 Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025, stanowiącej załącznik nr 9 do
 Programu.
- Kryteria oceny formalnej są następujące:
 1) wniosek jest kompletnie i prawidłowo wypełniony zgodnie z obowiązującym
 wzorem (tj. wszystkie pola wniosku zostały wypełnione merytoryczną treścią)
 i został złożony w terminie;
 2) wniosek zawiera wszystkie wymagane załączniki;
 3) upoważnienie do podejmowania czynności w Generatorze Funduszu
 Solidarnościowego zostało podpisane przez upoważnione osoby.
- W przypadku wystąpienia braków lub błędów formalnych we wniosku wojewoda zwraca
 się do gminy/powiatu o dodatkowe wyjaśnienia lub skorygowanie w wyznaczonym
 terminie dokumentacji aplikacyjnej. Zmianie/uzupełnieniu mogą podlegać tylko te
 elementy wniosku, o których zmianę lub uzupełnienie wystąpił wojewoda.
 4
- Określenie jednakowego dla wszystkich gmin/powiatów trybu dokonywania zmian
 i wyjaśnień dotyczących braków lub błędów formalnych we wniosku leży we właściwości
 wojewody.
- W przypadku stwierdzenia przez wojewodę braków lub błędów formalnych
 w elementach poprawionego wniosku, o których zmianę lub uzupełnienie wystąpił do
 gminy/powiatu, wojewoda nie wzywa ponownie gminy/powiatu do poprawienia
 wniosku w zakresie, w którym gmina/powiat uprzednio była wzywana do wyjaśnienia
 lub skorygowania. W takim przypadku wojewoda dokonuje oceny formalnej na
 podstawie dostarczonej dokumentacji.
- W wyniku oceny formalnej wniosek może zostać:
 1) zakwalifikowany do oceny merytorycznej – w przypadku spełnienia wszystkich
 kryteriów oceny formalnej;
 2) odrzucony – w przypadku niespełnienia któregokolwiek z kryteriów oceny formalnej
 (jeżeli – po wezwaniu do ewentualnych wyjaśnień i poprawek – braki nie zostaną
 usunięte).
- Ocenie merytorycznej podlegają wyłącznie wnioski spełniające kryteria oceny formalnej.
- Kryteria oceny merytorycznej są następujące:
 1) adekwatność wniosku w odniesieniu do celów Programu:
 a) usługi opieki wytchnieniowej będą skierowane do osób, określonych w części IV
 ust. 1 Programu, z uwzględnieniem warunków określonych w części IV ust. 2
 Programu,
 b) usługi opieki wytchnieniowej będą świadczone w co najmniej jednej z dwóch
 form, określonych w części V ust. 6 pkt 1 i 2 Programu,
 c) w przypadku świadczenia usług opieki wytchnieniowej, w ramach pobytu
 dziennego, w wymiarze powyżej 4 godzin dziennie lub w ramach pobytu
 całodobowego, ośrodek/placówka przyjmująca osobę z niepełnosprawnością
 będą miały obowiązek zapewnić wyżywienie, które spełnia warunki określone,
 w części V ust. 10 Programu;
 2) potencjalny wpływ zadań na beneficjentów, w tym także trwałość rezultatów zadań
 zawartych we wniosku – usługi opieki wytchnieniowej umożliwią uzyskanie doraźnej,
 czasowej pomocy poprzez odciążenie od codziennych obowiązków łączących się ze
 sprawowaniem opieki nad osobą z niepełnosprawnością lub zapewnienie
 czasowego zastępstwa w tym zakresie, a także mogą służyć okresowemu
 5
 zabezpieczeniu potrzeb osoby z niepełnosprawnością w sytuacji, gdy członkowie
 rodziny lub opiekunowie z różnych powodów nie będą mogli wykonywać swoich
 obowiązków;
 3) zasadność wysokości wnioskowanych środków w stosunku do celu, rezultatów i
 zakresu zadań, które obejmuje wniosek:
 a) powiązanie kosztów z celem Programu,
 b) prawidłowość sporządzenia kalkulacji wniosku na środki finansowe z Programu,
 w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania (prawidłowość
 sporządzenia budżetu, jego kompleksowość i czytelność, zachowanie progów
 procentowych kosztów, kwalifikowalność kosztów, adekwatność
 proponowanych kwot do planowanych działań, zasadność przyjętych stawek
 jednostkowych w odniesieniu do średnich cen rynkowych, relacje kosztów do
 planowanych rezultatów);
 4) zdolność organizacyjna podmiotu oraz przygotowanie instytucjonalne do realizacji
 zadań – gmina/powiat posiada odpowiednie zasoby kadrowe do realizacji zadań.
- W przypadku wystąpienia braków lub błędów merytorycznych w ramach oceny
 merytorycznej wojewoda zwraca się do gminy/powiatu o dodatkowe wyjaśnienia lub
 skorygowanie w wyznaczonym terminie dokumentacji aplikacyjnej.
 Zmianie/uzupełnieniu mogą podlegać tylko te elementy wniosku, o których zmianę lub
 uzupełnienie wystąpił wojewoda.
- Określenie jednakowego dla wszystkich gmin/powiatów trybu dokonywania zmian
 i wyjaśnień dotyczących braków lub błędów merytorycznych w ramach oceny
 merytorycznej wniosku leży we właściwości wojewody.
- W przypadku stwierdzenia przez wojewodę braków lub błędów merytorycznych w
 ramach oceny merytorycznej w elementach poprawionego wniosku, o których zmianę
 lub uzupełnienie wystąpił do gminy/powiatu, wojewoda nie wzywa ponownie
 gminy/powiatu do poprawienia wniosku w zakresie, w którym gmina/powiat uprzednio
 była wzywana do wyjaśnienia lub skorygowania. W takim przypadku wojewoda
 dokonuje oceny merytorycznej na podstawie dostarczonej dokumentacji.
- Wniosek zostaje odrzucony, jeżeli nie zostanie spełniony którykolwiek z kryteriów oceny
 merytorycznej. Wojewoda przesyła gminie/powiatowi informację wraz z uzasadnieniem
 o odrzuceniu wniosku z uwagi na brak spełnienia kryteriów oceny merytorycznej.
 6
- Wniosek uzyska pozytywną ocenę wojewody, jeżeli zostaną spełnione wszystkie kryteria
 oceny merytorycznej.
- Wnioski ocenione pozytywnie trafiają na listę rekomendowanych wniosków wojewody.
- Listy rekomendowanych wniosków wojewodów przekazywane są do Ministra, który
 tworzy zbiorczą listę rekomendowanych wniosków.
- W przypadku odrzucenia przez wojewodę wniosku z uwagi na brak spełnienia kryteriów
 oceny merytorycznej gminie/powiatowi przysługuje, w terminie 3 dni od otrzymania
 informacji o odrzuceniu wniosku wraz z uzasadnieniem, prawo złożenia do Ministra
 umotywowanych zastrzeżeń do oceny dokonanej przez wojewodę. Minister po
 zapoznaniu się ze sprawą, mając na uwadze przesłane wyjaśnienia oraz dostępny
 budżet, rozstrzyga o odrzuceniu zastrzeżeń albo o ich uznaniu i umieszczeniu wniosku na
 zbiorczej liście rekomendowanych wniosków. Oceny wniosku w takim przypadku
 dokonuje właściwa komórka organizacyjna Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki
 Społecznej odpowiadająca za programy finansowane z Funduszu. W przypadku
 umieszczenia wniosku w związku ze złożeniem zastrzeżeń na zbiorczej liście
 rekomendowanych wniosków Minister zwraca się do wojewody o przekazanie
 zaktualizowanej listy rekomendowanych wniosków wraz z informacją dotyczącą
 środków finansowych z Programu, zawierających informacje o wnioskach, które uzyskały
 dofinansowanie.
 VII. Warunki przekazania środków i ich maksymalna wysokość dla danego
 podmiotu
- Przekazanie środków finansowych z Funduszu wojewodom odbędzie się na podstawie
 umów w sprawie realizacji zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny,
 Pracy i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu
 Terytorialnego – edycja 2025, zawieranych pomiędzy Ministrem a wojewodami, których
 wzór stanowi załącznik nr 12 do Programu.
- Wojewodowie przekazują środki z Funduszu gminom/powiatom na podstawie umów w
 sprawie realizacji zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i
 Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego –
 edycja 2025, zawieranych pomiędzy wojewodami a gminami/powiatami, których wzór
 stanowi załącznik nr 13 do Programu.
 7
- Podmioty realizujące zadania wynikające z umów zawartych w ramach Programu są
 obowiązane do posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego dla środków
 Funduszu, prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej otrzymanych środków
 i dokonywanych z tych środków wydatków, zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 23
 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym. Rachunkiem tym może być rachunek
 bankowy gminy/powiatu dedykowany wyłącznie dla środków Funduszu i prowadzony
 dla rozliczeń jednostki organizacyjnej gminy/powiatu, która bezpośrednio realizuje
 Program.
- Maksymalna kwota dofinansowania dla jednego podmiotu (gminy/powiatu) nie może
 przekroczyć kwoty 3 000 000,00 zł (słownie: trzy miliony złotych, 00/100).
 VIII. Termin i warunki realizacji zadań
- Zadania będą realizowane od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r., w
 związku z czym data rozpoczęcia realizacji zadania nie może być wcześniejsza niż dzień
 1 stycznia 2025 r.
- Terminy oraz warunki realizacji zadań będą każdorazowo określane w umowie zawartej
 pomiędzy wojewodą a gminą/powiatem.
- Środki Funduszu na realizacje zadań będą przekazywane zgodnie z zawartą umową, w
 układzie rocznym w określonych w harmonogramie transzach w formie zaliczki lub
 refundacji.
 IX. Terminy i miejsce składania wniosków
- Gmina/powiat składa wniosek (załącznik nr 1 do Programu) do właściwego wojewody za
 pośrednictwem Generatora Funduszu Solidarnościowego dostępnego na stronie
 internetowej https://bfs.mrips.gov.pl, w terminie od dnia 6 listopada 2024 r. do dnia
 27 listopada 2024 r.
- Wojewoda, po weryfikacji wniosków złożonych przez gminy/powiaty, sporządza listę
 rekomendowanych wniosków do finansowania w ramach Programu (załącznik nr 3 do
 Programu) i przekazuje ją do Ministra wraz z informacją wojewody dotyczącą środków
 finansowych z Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu
 Terytorialnego – edycja 2025 (załącznik nr 2 do Programu), w terminie do dnia
 13 grudnia 2024 r.
 8
 X. Termin rozpatrzenia wniosków
 Minister zatwierdza zbiorczą listę rekomendowanych wniosków w terminie 30 dni od dnia
 przekazania Ministrowi wszystkich list rekomendowanych wniosków wojewodów.
 
             
                 
                 
                 
                 
                

