Młodzi w Akcji+ to ogólnopolski program realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, którego celem jest zachęcenie uczniów do podejmowania działań na rzecz swojego najbliższego otoczenia przez realizację projektów społecznych.
Podczas jego trwania zespoły uczniowskie wybierają ścieżkę tematyczną, zgodnie z którą tworzą własny projekt.
W tej edycji mogli mi. in. nauczyć się debatować o sprawach lokalnych, stworzyć reportaż lub zaplanować rozwój najbliższej okolicy razem z jej mieszkańcami.
Do realizacji projektu przystąpiło troje uczniów z klasy I liceum (profil dziennikarski). Mieli oni okazję uczestniczyć w inauguracyjnym wykładzie prof. Adama Bodnara, Rzecznika Praw Obywatelskich, który przybliżył młodzieży zagadnienia związane z ochroną praw człowieka. Obowiązkowym etapem projektu był również udział w webinarze tematycznym: „Bezrefleksyjność – o niesłuchaniu, gdy słuchamy” oraz „Efekt kameleona, czyli
o psychologii naśladownictwa” (prof. dr hab. Wojciech Kulesza, Uniwersytet SWPS). Podczas warsztatów online uczniowie pracowali również nad pomysłem i kształtem swojego projektu, a swoje wyniki prezentowali pozostałym uczestnikom. Wartością dodaną była również możliwość uczestnictwa w fakultatywnych webinariach prowadzonych przez doświadczonych nauczycieli akademickich, którzy podjęli takie tematy jak: „Grywalizacja, czyli jak wykorzystać gry w projektach” (dr hab. Paweł Olejniczak, SWPS), „Przemoc rówieśnicza – konflikty i ich rozwiązywanie” (dr Małgorzata Wójcik) oraz „Polityka – rzeczywistość prawdziwa czy wirtualna?” (dr hab. Igor Lyubashenko, SWPS).
Bez wątpienia udział w programie dał licealistom możliwość zdobycia doświadczenia
w zakresie tworzenia form dziennikarskich, pozwolił ujawnić swoją niezwykłą kreatywność
i chęć dzielenia się swoimi pomysłami.
Wynikiem pracy naszych „szkolnych dziennikarzy” był ich pierwszy „dziennikarski szlif” -reportaż poświęcony najciekawszym momentom z historii szkoły. Nikt przecież nie powiedział, że o szkole nie można pisać niebanalnie J
Nasi reportażyści to: Nikola Szafran, Karolina Włodarczyk i Oliwier Rudny. Koordynatorem projektu była p. Anna Korszla-Mazurek, nauczyciel języka polskiego, a opiekunem wspomagającym p. Dorota Choma, nauczyciel dziennikarstwa i psychologii mediów.
Zapraszamy do lektury