powiat łęczyński
facebook youtube bip epuap mapa strony kontrast strony powieksz tekst

Konstytucja rynku telekomunikacyjnego, czyli ustawa Prawo Komunikacji Elektronicznej została uchwalona przez Sejm i zaczęła obowiązywać 10 listopada 2024 roku. Wprowadzone zmiany to rewolucja w umowach na telefon, Internet i telewizję, która dotknie miliony Polaków i ich portfele, natomiast została oceniona jako prokonsumencka. Przedstawiamy najważniejsze założenia nowej ustawy. Prawo Komunikacji Elektronicznej wprowadza wiele drobnych, być może nawet prozaicznych zmian, niemniej jednak rozpatrywane łącznie – wzmacniają pozycję konsumentów w relacjach z operatorami, poprawiają działanie rynku telekomunikacyjnego i lepiej chronią użytkowników.

Modyfikacja wszystkich umów

Nowe przywileje dla abonamentów oznaczają konieczność aktualizacji warunków podpisanych umów, również tych zawartych przed 10 listopada br., natomiast otrzymanie od firmy nowego dokumentu do podpisania, nie będzie okazją do wypowiedzenia dotychczasowej umowy bez kar umownych. Firmy mają obowiązek wdrożyć nowe założenia ustawy w umowach, dlatego nie należy się dziwić po otrzymaniu na skrzynkę e-mail lub listownie, nowych warunków korzystania z usług. Jedna z najistotniejszych dla obecnych konsumentów zmian dotyczy zasad przedłużania umów. Do tej pory było tak, że klient, który nie chciał kontynuować kończącej się umowy, musiał samodzielnie pilnować terminu jej obowiązywanie. PKE wprowadziło zasadę, że nie później niż 30 dni przed upływem okresu, na jaki została zawarta umowa, operator musi poinformować klienta o warunkach jej automatycznego przedłużenia, a także przedstawić mu najkorzystniejsze pakiety taryfowe. Konsument będzie miał prawo do wypowiedzenia przedłużonej umowy w każdym czasie z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia.

Jednolita ładowarka

PKE wprowadza także wspólne ładowarki do telefonów i innych urządzeń mobilnych. Już od grudnia wejdzie obowiązek stosowania jednolitego standardu ładowania USB typu C. Producenci będą mogli sprzedawać urządzenia bez dołączonej ładowarki, o czym mają informować piktogramy na urządzeniach objętych regulacją. Nowe rozwiązanie ułatwi codzienne czynności ładowania telefonów czy tabletów i pozwoli na oszczędności, poprzez wykorzystanie już posiadanych akcesoriów, a także przyczyni się do zmniejszenia elektrośmieci.

Koniec kruczków prawnych

Nowe przepisy obligują operatorów do tego, aby przedstawiali warunki umowy prostym językiem. Informacja przekazana klientom jeszcze przed podpisaniem dokumentu, ma być jasna i czytelna. Czarno na białym mają być wypisane zamówione usługi, opłaty, czas trwania umowy itp. Co więcej – użytkownik ma otrzymać informację o najlepszych taryfach na usługi danego operatora, a także mieć dostęp do niezależnej porównywarki. Dzięki temu klient będzie mógł świadomie sprawdzić propozycje usług komunikacji elektronicznej i wybrać najlepszą z ofert dostępnych na rynku.

Mniej zobowiązań na lata

Jedną z najważniejszych rewolucji jest to, iż dostawca usług telekomunikacyjnych jest zobowiązany do umożliwienia użytkownikowi zawarcia umowy na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. W praktyce nie oznacza to jednak, że od 10 listopada 2024 r. zawierane będą tylko umowy terminowe na 12 miesięcy, ale że dostawca ma dać klientowi taką możliwość. Decyzja w tym zakresie to wybór konsumenta. Zmieniły się też zasady wypowiedzenia umów. Jeżeli po 10 listopada okaże się, że dostawca dostarcza usługi złej jakości, konsument może bez kosztowo rozwiązać umowę. Musi jednak zostać spełniony następujący warunek – rozbieżności pomiędzy rzeczywistym wykonaniem danej usługi, a wykonaniem, jakie przewiduje umowa, występują stale lub często. W praktyce może to nie być łatwy proces, niemniej jednak PKE sprawia, że klient może wypowiedzieć umowę z winy dostawcy usług telekomunikacyjnych.

Więcej czasu na zapłacenie rachunku

Dotychczasowe regulacje w Prawie telekomunikacyjnym nie określały szczegółowych zasad dla usług rynkowych, co pozwalało operatorom na korzystanie z ogólnych przepisów prawa cywilnego. W efekcie stosowano monity, naliczano odsetki, zawieszano usługi, a czasem wypowiadano umowy, nierzadko bez wcześniejszego ostrzeżenia. Nowa ustawa eliminuje tę dowolność, wprowadzając precyzyjne reguły działania. Dzięki nim, klienci będą mieli więcej czasu na uregulowanie należności przed całkowitym wypowiedzeniem umowy przez operatora.

Zwrot środków z konta prepaid i eliminacja wątpliwych opłat

Do tej pory niewykorzystane środki na karcie prepaid przepadały po wygaśnięciu jej ważności lub przy zmianie operatora. Nowe przepisy dają możliwość odzyskania pozostałych środków na koncie, np. w sytuacji przeniesienia numeru do innej sieci. PKE wprowadza też przejrzyste zasady naliczania dodatkowych opłat, dzięki którym operatorzy nie będą mogli naliczać wątpliwych należności za dodatkowe usługi. Reasumując, od wejścia w życie Prawa Komunikacji Elektronicznej, umowy na telefon, Internet i telewizję mają być pisane prostym językiem, gwarantować większe prawa użytkownikom i zwiększać bezpieczeństwo konsumentów.  Wprowadzenie nowych przepisów jest wynikiem konieczności dostosowania polskiego prawa do unijnej dyrektywy (m.in. do Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej), wdrażanej z czteroletnim opóźnieniem. Ustawa Prawo Komunikacji Elektronicznej zastąpiła dotychczas obowiązującą ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne.

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skorzystaj z darmowych porad w punktach na terenie całej Polski!

Z nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego skorzystać może:
– każda osoba fizyczna, która potwierdzi stosownym, pisemnym oświadczeniem, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (do pobrania i podpisania w punkcie),
– osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, niezatrudniające innych osób w ciągu ostatniego roku, co należy potwierdzić dodatkowym oświadczeniem.

Każda osoba, która chce skorzystać z porady, powinna wcześniej umówić się na wybrany dzień i godzinę wizyty w konkretnym punkcie. Rejestracji można dokonać:
– telefonicznie pod numerem: (81) 531 52 81
– e-mailowopomocprawna@powiatleczynski.pl
– on-line: za pośrednictwem strony www.zapisy-np.ms.gov.pl 

Podczas rejestracji nie trzeba podawać żadnych swoich danych osobowych, ani informować o sprawie, w której potrzebujemy pomocy lub konsultacji.