powiat łęczyński
facebook youtube bip epuap mapa strony kontrast strony powieksz tekst

Jak wyglądają zagraniczne praktyki zawodowe i czy warto korzystać z tej formy doskonalenia zawodowego, uczniowie ZSG dowiedzieli się wprost z relacji swoich kolegów.

15 listopada podczas spotkania w szkolnej auli Piotr Budka i Dominik Skrajnowski opowiadali oraz prezentowali na zdjęciach czas dwutygodniowego pobytu w Grecji. Piotr opowiadał o zajęciach dotyczących pracy elektryka, natomiast relacja Damiana dotyczyła pracy mechanika w warsztacie samochodowym. Obaj opowiadali o wielu wycieczkach i innych atrakcjach związanych z wyjazdem do Grecji.

Spotkanie dla uczniów poprowadzili: Kamil Grabowski – koordynator projektu w szkole oraz Marzena Olędzka – opiekunka młodzieży podczas praktyk zagranicznych. Koordynator projektu poinformował uczniów o kolejnych praktykach zawodowych, które będą realizowane przez szkołę już w kwietniu, a także o wyjazdach kulturowych, które odbędą się jesienią przyszłego roku.

Utrwalone na zdjęciach chwile pozostaną w pamięci uczniów jako ważne doświadczenie kultury, tradycji, zabytków i piękna greckiej przyrody, a otrzymane certyfikaty pozwolą im na zwiększenie swojej oferty na rynku pracy po skończeniu nauki.

Praktyki zagraniczne odbywały się w ramach uczestnictwa szkoły w Programie Erasmus+ Sektor Kształcenie i Szkolenie Zawodowe.

tekst: Marzena Olędzka

Dominik Skrajnowski, uczeń ZSG w Łęcznej, kształci się w zawodzie technik mechanik

To był mój pierwszy wyjazd za granicę i bardzo mi się podobał. Byłem mile zaskoczony tym wyjazdem, zwiedziłem wiele miejsc i poznałem wielu ludzi. Z Grekami porozumiewałem się, mimo, że nie znam tego języka. Uważam, że takie praktyki są bardzo dobre.

Podobał mi się przyjazny klimat tych praktyk, przede wszystkim bez stresu. W warsztacie samochodowym rozebraliśmy i złożyliśmy dwa silniki i co ciekawe, jeden był starego typu z 1990 r., a drugi nowszy z 2005 r. Rozebraliśmy też skrzynię biegów z małej terenówki. Ja pracowałem przy silnikach, a inni uruchamiali traktor, albo pracowali przy samochodzie.

Ja miałem już doświadczenie pracy w warsztacie i wiele już wiedziałem. Motoryzacją zacząłem się interesować dzięki wujowi, któremu pomagałem przy naprawie samochodu. Przez pół roku jeździłem do warsztatu, kiedy tylko miałem wolne od szkoły. W czasie praktyk w Grecji uświadomiłem sobie, że nauczyłem się w jego warsztacie niesamowicie dużo, wiedziałem tam co mam robić, nie trzeba było mi wiele tłumaczyć.

Na początku wahałem się między zawodem elektryka a mechanika, nie żałuję jednak wyboru. To według mnie najlepsza szkoła mechaniczna w naszym powiecie.

Piotr Budka, uczeń ZSG w Łęcznej, kształci się w zawodzie technik elektryk

W Grecji zobaczyłem wiele bardzo ciekawych miejsc, również praktyki zawodowe były dla mnie bardzo ciekawe. Klimat całego wyjazdu był super, poznałem tam wiele osób. Bardzo spodobało mi się spotkanie z kulturą grecką i polska dyskoteka zorganizowana przy hotelu.

Podczas praktyk zawodowych moja grupa uczyła się projektowała za pomocą płytki Arduino. Płytki te służą do uruchamiania elementów elektronicznych. Nie miałem z tym tematem wcześniej styczności. Ciszę się, że mogłem dowiedzieć się czegoś nowego, bo programowanie i kodowanie jest związane z przyszłością. Dzięki programowaniu płytek Arduino można wysyłać impulsy elektryczne w celu sterowania innymi urządzeniami. My posługiwaliśmy się aplikacjami, które służyły do projektowania. Chodziło na przykład o to, by przez kodowanie i właściwe podłączenie elementów elektronicznych poznać zasadę działania bramy, jak działa silnik, jak ona się otwiera i zamyka.

Od dawna interesuję się elektryką. Przyglądałem się jak pracuje mój wujek elektryk, pomagałem mu robić instalacje elektryczne przy budowie naszego domu. Tę szkołę wybrałem, bo jest jedną z lepszych i jest blisko.