Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK).
Dzwoniąc pod bezpłatny numer TPK – 800 137 200 — pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach.
Jeden numer dla całej Polski
Pod numerem 800 137 200 dyżurują pielęgniarki lub położne i lekarze. Połączenie jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona tylko dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.
Kiedy działa TPK?
Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ. Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta.
Obsługuje połączenia w języku polskim oraz w kilku językach obcych: angielskim, rosyjskim i ukraińskim.
Zakres pomocy
Pacjent korzystający z TPK może uzyskać pomoc medyczną, konsultację, e-receptę lub e-skierowanie. TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon.
Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:
• wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiSOZ)
• kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8.00 – 18.00, od poniedziałku do piątku) a w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia – wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Źródło: NFZ